Facebook
Facebook Powiat Facebook Promocyjny
YouTube
YouTube Powiat YouTube Promocyjny
Pinterest Instagram

Geodeci popierają nasze działania

17 lipca 2017 r.

- Co było podstawą złożenia przez Pana doniesienia do Prokuratury?

- Nieprawidłowości, które zostały ujawnione podczas kontroli wewnętrznej w Wydziale Geodezji i Budownictwa, polegające m.in. na niedopełnieniu obowiązków służbowych na szkodę interesu publicznego. Mając wiedzę o nieprawidłowościach, moim obowiązkiem wynikającym z zapisów ustawy, było poinformowanie odpowiednich organów.

- Jakie to były nieprawidłowości?

- Polegały między innymi na nieograniczonym dostępie osób z zewnątrz do zasobu geodezyjnego, co mogło rodzić sposobność do wynoszenia tych zbiorów poza urząd. Ponadto, niektórzy geodeci nie uiszczali wymaganej opłaty geodezyjnej za materiały z zasobu geodezyjnego. Kwoty zaległości sięgały kilkudziesięciu tysięcy złotych. Odrębną sprawą był brak wdrożenia cyfryzacji zasobów geodezyjnych, co spowodowało, że Powiat Nowosądecki zajmował ostatnie miejsce w Małopolsce pod względem digitalizacji zasobów. Dodatkowo, zaniepokoiła mnie duża liczba skarg na pracę Wydziału Budownictwa i Geodezji oraz informacje o grupie geodetów, która załatwiała sprawy poza kolejnością i bez zachowania procedur. To tylko niektóre z wielu przykładów nieprawidłowości, które zostały ujawnione podczas kontroli wewnętrznej. Zarządziłem ją, bo jak wspomniałem, miałem wiele skarg na pracę Wydziału.

- Jakie kroki podjął Pan, aby usprawnić pracę tego wydziału?

Zawiadomienie Prokuratury o nieprawidłowościach było tylko jednym z aspektów naszych działań. Zarząd Powiatu podjął decyzję o podziale Wydziału na dwa mniejsze i jeden zespół. Obecnie, osobno funkcjonuje Wydział Budownictwa, osobno Wydział Geodezji oraz Zespół ds. Gospodarki Nieruchomościami. Po przeprowadzonej procedurze konkursowej, wyłoniono dwóch nowych dyrektorów, których zadaniem jest m.in. wyeliminowanie wcześniejszych zaniedbań i nieprawidłowości. Po roku ich pracy widać spore postępy. Wspomnę tylko, że w lipcu ubiegłego roku, weryfikacja prac geodezyjno-kartograficznych trwała 14 tygodni, a dzisiaj jest to 6 tygodni. Podobnie jest w przypadku zgłoszenia prac geodezyjno-kartograficznych: w lipcu ubiegłego roku czas oczekiwania wynosił 8 tygodni – teraz 3 tygodnie. Robimy wszystko, aby usprawnić pracę Wydziału Geodezji i sprawić, aby mieszkańcy i geodeci mogli szybko i sprawnie załatwiać wszystkie sprawy.

- Niektórzy geodeci nie do końca zgadzają się jednak z „reformami” wprowadzanymi przez Zarząd Powiatu…

- Tak, ale jak przypuszczam, wynika to z tego, że działania Zarządu spowodowały ukrócenie nieprawidłowości, do których dochodziło zanim zostałem starostą. Obecnie skończyły się przywileje dla grupy geodetów – nie ma już szybkiego załatwiania spraw z pominięciem procedur i braku uiszczania opłat. Zarząd Powiatu zdecydował jedocześnie, aby wspomóc zarówno klientów wydziału – mieszkańców Sądecczyzny, jak i geodetów korzystających z usług naszych pracowników. Wprowadziliśmy udogodnienia służące zachowaniu procedur oraz profesjonalną obsługę. Liczba pracowników wzrosła z 31 do 41 , wyodrębniono pięć komórek organizacyjnych, opracowano Regulamin Organizacyjny Wydziału Geodezji i Instrukcję obiegu dokumentów. To wszystko ma sprawić, aby klienci Wydziału byli obsługiwani profesjonalnie, szybko i z zachowaniem wymaganych prawem procedur.

- Geodeci napisali do Pana list…

- List jest anonimem. Żaden geodeta nie podpisał go z imienia i nazwiska. Zanim trafił na moje biurko był już opublikowany w mediach. Czy chcieliby Państwo załatwiać ważne sprawy w taki właśnie sposób? Skargi, które są kierowane na moje działania pochodzą zapewne od dotąd uprzywilejowanej grupy geodetów, która do tej pory nie skarżyła się na terminy i sposób prowadzenia spraw przez pracowników – była przecież obsługiwani poza kolejnością. Teraz się to skończyło, więc mają powód do niezadowolenia. Nowy Zarząd Powiatu stara się naprawić wieloletnie błędy i zaniedbania. Są już pierwsze, widoczne efekty. Mam nadzieję, że dostrzegają to również klienci i geodeci, którzy do tej pory nie mogli się doprosić o mapy i operaty. Zresztą, mam sporo sygnałów od mieszkańców Powiatu Nowosądeckiego, że teraz znacznie szybciej można wszystko załatwić w Wydziale Geodezji. Zmieniło się też podejście pracowników.

- Przed pracownikami spore wyzwanie – projekt opiewający na 14 milionów złotych dotyczący digitalizacji zasobów geodezyjnych.

- To prawda. Wiem jednak, że obecni pracownicy Wydziału Geodezji poradzą sobie z tym. Powiat Nowosądecki jest liderem projektu „Cyfryzacja zasobów geodezyjnych i kartograficznych Powiatu Nowosądeckiego i miasta Nowego Sącza” i jako lider pozyskaliśmy 14 milionów złotych, aby przeprowadzić digitalizację zasobów i doprowadzić powiatowy zasób geodezyjny do poziomu, który zadowoli zarówno klientów wydziału, jak i geodetów.

­- To wszystkie zmiany w Wydziale Geodezji, czy jeszcze coś Pan planuje?

- Przede wszystkim zapewniam, że jako Zarząd będziemy konsekwentni - pomimo skarg i niezadowolenia niektórych grup nie zamierzamy zaprzestać naszych działań. Widzimy potrzebę zmian. Nie robimy tego dla siebie. Robimy to dla mieszkańców Powiatu i geodetów. Urząd ma działać sprawnie. Po tym, jak wprowadziliśmy przejrzyste zasady, nie ma już niemal skarg od mieszkańców na działanie Wydziału. To dla nas najważniejszy sygnał, że odnieśliśmy pożądany skutek. Czy to koniec naszych działań? Zdecydowanie nie. Cały czas będziemy monitorować sytuację i wprowadzać udogodnienia. Zdecydowana część środowiska geodetów popiera te rozwiązania. Mam nadzieję, że pozostali też się do nich przekonają.

komentarze (0):
dodaj komentarz

Tego artykułu jeszcze nikt nie komentował. Bądź pierwszym, który dodał komentarz!

Dodaj komentarz

Zaloguj się aby dodać komentarz! Przejdź do »formularza logowania«

Archiwum wiadomości

Kliknij na datę, żeby zobaczyć wydarzenia z danego dnia lub wybierz miesiąc i rok aby przejść do wydarzeń z danego miesiąca i roku...

...lub w polu wyszukiwania wpisz wyrażenie, którego szukasz w wybranej kategorii, a następnie kliknij "Szukaj"...